dinsdag 5 augustus 2014

Nog weinig verbetering

Stan ligt helaas nog steeds in het ziekenhuis en er is nog weinig verbetering vast te stellen. In de afgelopen periode hebben we Stan eerst nog wat zieker zien worden. Door de schimmel in zijn hoofd en de medicatie die daarop inwerkt ontstaat vocht. Dat vocht zorgt voor meer uitvalverschijnselen. Zo heeft Stan veel moeite met het bewegen van zijn linker arm en been. Daarnaast vindt Stan het erg moeilijk om lange antwoorden te geven en beperkt hij zich veelal tot ja of nee of een duim, al dan niet omhoog. Op dit moment geeft hij zelf niet aan wat hij wil, hij vraagt niets.


Er is toen besloten om een nieuwe MRI scan te maken om zicht te krijgen wat er zich in zijn hoofd afspeelt. Uit die scan bleek inderdaad meer vochtvorming. In overleg met de neurochirurg is eerst besloten om aan te kijken of er nog meer vocht zich zou ontwikkelen, voordat er ingegrepen zou worden.

De dag erna is er een CT scan gemaakt van de longen. Gelukkig was daarop te zien dat de medicatie aanslaat! Stan is ook minder benauwd en ademt rustiger.



Ondertussen is er wel verbetering ten aanzien van de alvleesklierontsteking. Stan heeft nagenoeg geen pijn meer. En ook de insuline is helemaal afgebouwd, wel wordt nog regelmatig gecontroleerd of er toch niet af en toe bijgespoten moet worden. Stan krijgt wel bijnierschorshormoon toegediend omdat zijn eigen lichaam dat op dit moment niet of niet voldoende aanmaakt. Ook is er een voorzichtige herstart gemaakt van zijn behandeling van zijn non-hodgkin lymfoom. Hij krijgt nu een lage dosis onderhoudstherapie om de behandeling niet nog langer in zijn geheel stop te zetten.

Gisteren is er opnieuw een MRI scan uitgevoerd. Daarop was weinig verandering zichtbaar. Het goede nieuws was dat er geen nieuwe schimmelhaarden bij zijn gekomen en de schimmelhaarden die er al waren zijn niet groter geworden. Wel was er meer vocht zichtbaar. Dat wordt ontwikkeld als onderdeel van het herstelproces, in ieder geval daar gaat men van uit.


Stan is de laatste paar dagen alerter, lacht meer en voelt zich wat beter. Ook slaapt hij veel. Dat geeft goede hoop op herstel!
Het algehele herstel is een langzaam proces en gaat nog een lange tijd duren, met een periode van revalidatie.
Pas als de schimmel goed onder controle is kan er nagedacht worden hoe zijn chemo behandeling er verder uit gaat zien.



In deze pittige periode ontvangen wij van alle kanten steunbetuigingen in de vorm van kaartjes, mailtjes, smsjes, ballon, belletjes. Daar willen wij jullie allen voor bedanken, dat doet ons zeer goed!

7 opmerkingen:

  1. Als ik de foto's zie dan draait mijn moederhart zich om ik weet als geen ander in wat voor een moeilijke periode jullie zitten en wens jullie allemaal heel veel sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Allen,

    Veel sterte, we duimen en hopen op spoedige verbetering.
    Liefs uit vorden
    Edwin en Linda Gijs en Elze

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve allemaal, ook wij hopen met jullie op een spoedige verbetering. We wensen jullie dan ook veel sterkte en hier in Winschoten zeggen we: kop d'r veur!!

    Lieve groeten van Jakob en Antje Koetje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Stan en familie,
    Ik hoop dat het herstel heel snel zal intreden. Ook tijdens de vakantie denk ik vaak aan jullie!
    Groeten uit Frankrijk,
    Hilde Koehorst

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte!Beste Sven,ik hoop dat je herstel heel snel zal intreden. Groeten Adrienne ,Betti en Laszlo

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Stan,
    Zonet heb ik de heleboel eens gelezen en natuurlijk wens ik je heel veel sterkte. Hopelijk ontmoeten we elkaar deze week nog eens om plannen te maken voor het volgend schooljaar. Je zit in Opus 3 en ik ben heel benieuwd wat jou boeit!
    het beste,
    Cefas van Rossem

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Stan,
    Jongen toch, wat moet je toch veel ondergaan, ik had je meegenomen in mijn gedachten en nu ik dit weer allemaal lees ......Je bent sterk, je hebt een enorme wil, maar toch. Ik wens je heel veel sterkte met alles, hou vol jongen want je bent een kanjer! Veel liefs van Erna Terpstra.

    BeantwoordenVerwijderen