maandag 27 januari 2014

Hoe het allemaal begon...

Ik ben afgelopen maandag (20 januari 2014)  met een vermeende zware longontsteking naar ziekenhuis Zutphen gestuurd. Er is meer dan drie liter vocht afgevoerd en de foto daarna liet verdikte klieren zien ter hoogte van de borstholte. Het was al snel duidelijk dat we met kanker te maken hadden.

Direct daarna is in het UMC Radboud ziekenhuis verder onderzoek geweest en weten we nu dat ik een  speciale vorm van lymfeklierkanker heb (lymfoblastair non hodgkin lymfoom - T-cel variant)

Deze vorm is goed behandelbaar en heeft een goede kans op genezing.

Mijn behandelschema is het eerste half jaar intensief en veelal poliklinisch, in het begin alles in het Radboud maar later ook veel in het Gelreziekenhuis Zutphen. Na het eerste half jaar gaat het behandelschema nog 1.5 jaar verder maar is dan veel minder intensief. Ik zal zeer waarschijnlijk het eerste half jaar geen haar hebben, daarna komt dit gewoon weer terug.

Ik heb mijn eerste chemo via ruggeprik gehad en wordt nu vooral met prednison behandeld. Zodra het vocht achter mijn longen niet meer wordt aangemaakt door de kwaadaardige cellen kan de drain worden verwijderd. De predinison zal naar verwachting dit snel stoppen. Vrijdag 31 januari  krijg ik mijn volgende chemo.

2 opmerkingen:

  1. Stan, sterkte goser en zorg dat je deze wedstrijd gaat winnen man! Heel veel sterkte van ons uit Capelle aan den IJssel. Warme groeten. Gert Andrea Sven en Lars van der Zee!

    BeantwoordenVerwijderen